Eindprofiel leerling
Zoals de naam Avonturier al doet vermoeden, is het leven een lang avontuur waarbij je steeds nieuwe dingen leert. Daarom streven wij ernaar om elke leerling een veelzijdig eindprofiel aan te bieden. Wij willen dat de kinderen bij ons op school opgroeien tot betrokken en verantwoordelijke wereldburgers. Je moet kunnen slagen in de wereld van de toekomst. Kinderen die nu instromen in groep 1 stromen in 2037 uit bij het voortgezet onderwijs. De wereld verandert steeds, en de banen ook. Dit houdt in dat 40% van de kinderen over een x aantal jaren een beroep heeft dat nog helemaal niet bestaat. We leren de kinderen wel allemaal taal, lezen en rekenen, maar in de veranderende maatschappij kom je er dan niet. Daarom besteedt onze school ook aandacht aan de 21st century skills. Luc Stevens (2004) denkt hier hetzelfde over. Hij gaf in 2004 al aan dat over een x aantal jaar het curriculum niet meer centraal zal staan, maar dat er een grote diversiteit aan onderwijsaanbod zal zijn waarin nieuwe vaardigheden nodig zullen zijn.
Wij streven ernaar om de kinderen vanuit hun eigen nieuwsgierigheid te laten leren. De vaardigheden taal, lezen en rekenen zijn bij ons dus niet het belangrijkste uitgangspunt. Wij kijken echt naar de totale ontwikkeling van de leerling, waarbij ook het stukje burgerschap (sociaal-emotioneel) en andere vakken zoals beeldend vormen en beweging tot uiting komen. Niet iedereen kan goed zijn in elk vak; de wereld is ook niet gelijk! De eindprofielen van de leerlingen zullen dus allemaal verschillend zijn. Het ene kind is beter in beeldend vormen, en het andere kind is beter in rekenen. We zorgen ervoor dat we bij de, in het onderwijs vastgestelde, ''kernvaardigheden'' het uiterste uit het kind halen aan de hand van PBS, creatieve vakken, en het thematisch werken waarbij deze vakken aan bod komen. Wij staan hierdoor alom bekend als een 'excellente school'.
De kinderen krijgen geen rapport, maar een portfolio mee naar huis. Hierin staan beoordelingen van observaties en toetsen, maar ook hoe het kind zichzelf ziet. Aan de hand van de zelfreflectie van het kind en de observaties van de leerkracht vinden de oudergesprekken plaats. Wij willen de kinderen deze zelfreflectie laten doen zodat ze eigenaar worden van hun eigen leerproces, daardoor staat het kind op plek 1. Iets dat terug te vinden valt in onze visie.
Bronnenlijst
- Brouwer, T. & Bosma, J. (2004). Luc Stevens: 'Leerkrachten zijn professionele verleiders'. Jeugd in school en wereld