Engels

Engels wordt steeds meer gebruikt in de Nederlandse samenleving. Om deze reden bieden wij voor de Avonturiers Engels al vanaf de kleutergroepen aan. Daardoor zijn wij een school dat gebruik maakt van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto). Hierdoor bevat het onderwijs naast taalinhouden ook vakinhouden (dit doen wij aan de hand van een spelende en thematische wijze, waarbij kinderen Engels leren wat ze in concrete situaties kunnen gebruiken. Deze lessen worden vaak gegeven aan de hand van liedjes. Dit is goed voor de uitspraak, spreekvaardigheid, luistervaardigheid, lees- en schrijfvaardigheid, grammatica en woordenschat van kinderen (Cambridge, 2020). Daarnaast staan liedjes dichtbij de belevingswereld van de kinderen. Een les kan dus beginnen met een liedje waardoor je als leerkracht direct inspeelt op de belevingswereld van de kinderen, dit zorgt ervoor dat ze beter zullen leren (Oskam,2013). Ook resulteert dit in een hogere betrokkenheid. Wij bieden kinderen ook 'Real English' aan. Hierdoor krijgen de leerlingen functies en noties die direct toepasbaar zijn in een communicatieve situatie.

In Real English ligt het accent op het ontwikkelen van de communicatieve vaardigheden van de leerlingen. Dit wordt gedaan door een breed aanbod van werkvormen en didactische middelen als classroom phrases, TPR, dialoogjes en uitgesproken audio aan te bieden.

De lessen zijn altijd opgebouwd vanuit de receptieve vaardigheden die uiteindelijk doorgroeien tot de productieve vaardigheden (Oskam, 2013). Het vierfasenmodel biedt daarvoor een goede garantie! In de eerste twee fasen van het vierfasenmodel staat de 'input' altijd centraal, erna, in de laatste twee fasen is er pas sprake van 'output'. Op die manier krijgen de leerlingen de kans om Engels op een veilige manier te leren hierdoor kunnen ze wennen aan de Engelse taal (Oskam, 2013).


Het vierfasenmodel

  • Introductiefase
  • Inputfase (Receptief)
  • Oefenfase
  • Transferfase (Productief)

(ThiemeMeulenhoff, z.d.)

Tijdens de lessen wordt er zoveel mogelijk Engels gesproken. Het constant gebruiken van de Engelse taal, zowel als luistervaardigheid, maar ook als spreekvaardigheid zorgt ervoor dat de kinderen Engels nog beter oppakken (Scheltinga, 2022). Leerlingen oefenen door de fasen van het vierfasenmodel te doorlopen. Dit is de hoogste orde denken van de Taxonomie van Bloom (wij-leren.nl, z.d.). Dit zorgt ervoor dat kinderen het zojuist aangeleerde beter kunnen én blijven onthouden.

Een les begint altijd met de eerste fase van het vierfasenmodel: het activeren van de voorkennis, dit wordt vaak gedaan door middel van een liedje. Wat weten de leerlingen al over het onderwerp? In de tweede fase gaan de kinderen hun luister- en leeskracht inzetten, want bij deze fase krijgen de kinderen nieuwe input met nieuwe handige woorden en zinnen die ze in echte situaties kunnen toepassen (receptief). In de derde fase gaan de kinderen met deze woorden en zinnen oefenen, dit wordt vaak gedaan met een bewegende vorm van onderwijs. De leerlingen zetten de theorie beter om naar het langetermijngeheugen (Scherder, 2017). In de laatste fases, ook wel de transferfase genoemd, gaan de kinderen vaker het dialoog met elkaar aan, om zo de vaktaal in een concrete situatie te gebruiken (Noordhoff Uitgevers bv, 2001). Op dit moment zijn de leerlingen productief bezig met de Engelse taal. We stimuleren kinderen om de taal te spreken en hierin te differentiëren. Dit laatste proces gaat hand in hand met 'small talk' en 'Total Physical Response' (TPR), waarbij kinderen de taal wederom op een bewegelijke manier leren.

Bronnenlijst

©2023 OBS de Avonturier / Het is een kwestie van geduld, totdat jij je eigen talenten onthult.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin