NW&T

Wij vinden het belangrijk dat onze avonturiers leren de wereld te ontdekken, experimenteren en te onderzoeken. Daarom vinden wij het belangrijk dat we natuur en techniek aanbieden binnen ons onderwijsprogramma. Onze visie is gebaseerd op meerdere onderdelen in het vak natuur & techniek.

  • Nieuwsgierigheid en verwondering: we vinden het belangrijk tijdens het vak natuur & techniek om kinderen nieuwsgierig te maken door complexe vraagstukken aan te bieden.

We zorgen voor interactieve leeractiviteiten voor een onderzoekende houding zodat de kinderen de wereld en zichzelf beter leren kennen (slagen 2008).

   1. Onderzoekend leren: we geloven dat kinderen het beste leren door actief betrokken te zijn bij hun eigen leerproces. Daarom streven wij naar hands-on onderzoekend leren. In het vak natuur & techniek. We bieden kinderen experimenten aan, laten de kinderen problemen oplossen, en gaan samen aan de slag met projecten die gerelateerd zijn aan natuur en techniek (Graft, M., van & Kemmers, P. 2007).

   2. Integratie met andere vakken: we erkennen dat vakken niet zonder elkaar kunnen. Daarom is het streven om het vak natuur & techniek te combineren met vakken als: wiskunde, taal, kunst, en alle andere vakken. Hierdoor kunnen kinderen zelf inzien wat relevant is en kunnen in het dagelijks leven ook beter verbanden leggen. Op deze manier leren de kinderen ook hun talenten te gebruiken op meerdere vakgebieden.

   3. Duurzaamheid en milieubewustzijn: dit is een van de dingen waar we in onze visie natuur & techniek heel veel waarde aan hechten. We streven ernaar dat kinderen weten hoe ze milieubewust moeten leven en wat dit inhoud en wat en kan gebeuren als dit niet gebeurd. In het dagelijks leven is dit heel relevant omdat in tijden als deze mensen moeten realiseren dat wij niet de laatste generatie zijn op deze wereld en de kinderen in onze klas dit hopelijk ook niet zijn en willen zijn. de kinderen gaan aan de slag met duurzaam denken en laten ze verantwoordelijke keuzes maken. Hoofdonderwerpen zijn hierin: recycling, klimaatverandering en hernieuwbare energie. Deze kinderen zijn immers de toekomst.

   4. De echte wereld: we willen de kinderen leren dat natuur & techniek verbonden is met de echte wereld en bijdraagt aan de voortgang van de samenleving. Hierbij nodigen we mensen uit die deze vakken uitoefenen en bezoeken we plekken die hierbij aansluiten.

Door de visie van natuur & techniek na te streven willen we onze leerlingen voorbereiden op de 'echte' wereld. En hoe ze kritisch kunnen denken en zelfredzaam zijn in de samenleving en welke rol natuur & techniek hierin speelt.

Van Graft, M., & Kemmers, P. (2007). Onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur en techniek: basisdocument over de didactiek voor onderzoekend en ontwerpend leren in het primair onderwijs.

Slangen, L. (2008). Techniek: leren door doen: didactiek en bronnen voor de pabo.

Karakteristiek - oriëntatie op jezelf en de wereld. (z.d.). SLO.

https://www.slo.nl/thema/meer/tule/orientatie-jezelf-wereld/karakteristiek/ 

©2023 OBS de Avonturier / Het is een kwestie van geduld, totdat jij je eigen talenten onthult.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin