Schoolcultuur
Cultuur
OBS De Avonturier ligt in een wijk waar er veel verschillende culturen wonen. Een
grotere diversiteit van schoolpopulaties betekent dat op diverse scholen meer
leerlingen zitten die sterker verschillen in hun capaciteiten en mogelijkheden
(Aizenman et al., 2010). Hier hebben wij rekening mee gehouden binnen de visie
van onze school. Wij bieden een mooi portfolio voor de kinderen aan waarin zij
onder gedompeld worden in verschillende culturen, in situaties die dichtbij het
kind staan, waardoor ze veel van elkaar kunnen leren. Verschillen tussen
kinderen zijn er om gevierd te worden. Daarom hebben wij regelmatig vieringen
op school, waarbij steeds een aantal klassen aan bod komen. Doordat verschillende
klassen met elkaar samenwerken, worden de mogelijkheden op onze school nog meer
verbreed en daardoor wordt de horizon van de kinderen verbreed.
Thematisch werken
Leerlingen leren door thematisch werken. Hierbij gaan we uit van de
belevingswereld van kinderen. Dit is voor ons de 'kern' van het leren. Bij veel
scholen wordt er enkel bij kleuters thematisch gewerkt, en je ziet dat dit veel
positieve effecten heeft op de nieuwsgierigheid van kinderen. Ze willen daadwerkelijk
leren! Het woord 'avonturier' geeft al aan dat wij deze nieuwsgierigheid binnen
onze schoolcultuur willen doortrekken tot en met groep 8. Om dit te realiseren
hebben wij leerkrachten in huis die zich kunnen vinden in de visie van de
school en daardoor met het hart op de goede plek aan de slag gaan. Dit zorgt
ervoor dat kinderen zich echt gezien voelen en dat hun talenten tot maximale
uiting komen.
Burgerschap
Naast de verschillende culturen en thematisch werken is burgerschap een groot kernpunt
van onze school. Op veel scholen ligt de dagelijkse focus in het
burgerschapsonderwijs op het stukje persoonsvorming en sociale omgang en niet
bij het ontwikkelen van maatschappelijke betrokkenheid en kritisch leren
nadenken over de samenleving (Onderwijsinspectie, 2022). Aangezien deze
aspecten juist heel belangrijk zijn voor de persoonsvorming van een leerling besteden
wij hier bijna dagelijks aandacht aan. Dit doen wij aan de hand van de duurzame
ontwikkelingsdoelen, die de basis zijn van onze lessen. Dit zijn 17 wereldwijd
vastgestelde doelen die ervoor moeten zorgen dat de wereld een beter plek wordt
(SDG Nederland, z.d.). Hierdoor komen onderwerpen zoals armoede, het milieu en
andere actuele onderwerpen aan bod. Daardoor komen kinderen in aanraking met de
wereld om zich heen; iets dat wij als school heel belangrijk vinden.
Zelfstandig plannen
Als je weet waar je aan toe bent, kun je anticiperen op wat komen gaat, bepalen
wat belangrijk is en je keuzes maken (Smidts, 2017). In het voorgezet onderwijs
wordt plannen een veel grotere rol. We hebben gemerkt dat veel kinderen het nog
moeilijk vinden om vooruit te denken of te plannen, omdat deze vaardigheid nog
onvoldoende is ontwikkeld op deze leeftijd. De ontwikkeling van executieve
functies verloopt op verschillende manieren (Diamond, 2002; Kolb et
al., 2012). Wij willen de leerlingen hier een handje mee helpen door al vanaf
de kleuters te beginnen met dag- en weektaken. Dit doen wij gedifferentieerd,
kijkend naar de individuele leerling want ieder kind heeft andere vaardigheden
ontwikkeld. Bij de kleuters kan dit zo simpel zijn als denken aan je eigen jas
als je naar buiten gaat. Terwijl dit in groep acht je eigen werk indelen kan
zijn. Hierin wordt ieder kind op zijn of haar niveau in begeleid.
Ouderbetrokkenheid
Wij doen aan ouderbetrokkenheid 3.0, hierbij staan drie dingen centraal.
- We zijn gelijkwaardig
- We zijn samen verantwoordelijk
- We voelen ons verantwoordelijk voor elkaar
(de Vries, 2017)
Wij creëren een driehoeksverhouding tussen kind, ouder en de leerkracht. De reden hiervan is dat we de samenwerking tussen school en ouders willen stimuleren, met de bedoeling dat leerlingen door deze samenwerking nog meer in hun kracht worden gezet zodat de kinderen uiteindelijk een steeds grotere verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Wij hanteren hiervoor de vier basisvormen.
Basisvorm 1: Het jaarlijkse startgesprek. Wij starten elk jaar met een individueel gesprek met elke ouder. De relatie tussen ouders en leerkrachten wordt hierdoor al in het begin versterkt. Het gesprek kost ongeveer twintig minuten per leerling, de kennismaking tussen leerkracht en ouders staat centraal in dit gesprek.
Basisvorm 2: Het communicatieplan op maat. Er worden afspraken gemaakt met de ouders over de communicatie, deze afspraken verschillen per ouders waardoor we rekening houden aan ieder autonomie.
Basisvorm 3: Nieuwjaarsreceptie na de zomer. Ouders willen graag weten met wie hun kinderen omgaan en spelen, hiervoor is een korte receptie aan het begin van het jaar perfect. Ouders kunnen kletsen met elkaar en meningen delen, terwijl de kinderen gezellig samen kunnen zijn.
Basisvorm 4: Buddy's. Net zoals leerkrachten en leerlingen die steun bij elkaar zoeken, is dit ook belangrijk voor ouders. Daarom koppelen we ouders aan elkaar die iets voor elkaar kunnen betekenen.
(de Vries, 2017)
Bronnenlijst
- Aizenman, J., Jinjarak, Y., & Park, D. (2010). Kapitaalstromen en economische groei in het tijdperk van financiële integratie en crisis, 1990-2010 (MPRA Paper Nr. 23824). Opgehaald van https://mpra.ub.uni-muenchen.de/23824/1/MPRA_paper_23824.pdf
- De Vries, P. (2017). Ouderbetrokkenheid 3.0. Opgehaald van https://www.nijegaast.nl/itfinster/wp-content/uploads/Ouderbetrokkenheid3.0_ebook-2017.pdf
- Diamond, A. (2002). Normal development of prefrontal cortex from birth to young adulthood: cognitive functions, anatomy, and biochemistry. In: Stuss, D. & Knight, R. Principles of frontal lobe function, 466-503. Oxfort, UK: Oxford University Press.
- Kolb, B., Mychasiuk, R., Muhammad, A., Li, Y., Frost, D., & Gibb, R. (2012). Experience and the developing prefrontal cortex. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 109 (2), 17186-17193.
- Onderwijsinspectie. (2022, 9 maart). Burgerschapsonderwijs op basisscholen moet verder ontwikkeld worden. Geraadpleegd op 26 mei 2023, van https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/burgerschap/nieuws/2022/03/09/burgerschapsonderwijs-op-basisscholen-moet-verder-ontwikkeld-worden
- SDG Nederland. (z.d.). De 17 SDG's. Geraadpleegd op 15 mei 2023, van https://www.sdgnederland.nl/de-17-sdgs/
- Smidts, D. (2017). Executieve functies in ontwikkeling. Opgehaald van https://www.kinderpsy.nl/wp-content/uploads/2017/03/Executieve-functies-in-ontwikkeling-Smidts.pdf