
SDG en Burgerschap
Bij ons zit burgerschap in het curriculum geïntegreerd. Dit doen wij aan de hand van de Sustainable Development Goals (SDG'S), in Nederland beter bekend als de 'duurzame ontwikkelingsdoelen'. We werken hiervoor samen met SDG House Maastricht, die ons de materialen sponsoren waar de kinderen mee werken. De SDG's zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen die ervoor moeten zorgen om de wereld een betere plek te maken. Deze doelen zijn wereldwijd vastgesteld. Dit project loopt nog tot 2030 (SDG Nederland, z.d.). We werken met de SDG's vanwege het volgende: de onderwijsinspectie heeft vorig jaar een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat burgerschapsonderwijs veel verder ontwikkeld moet worden, maar zegt ook dat hier nog geen regelrechte oplossing voor is. Aan de hand van de SDG's stellen wij voor de kinderen thema's op waarin doelen aan bod komen zoals geen armoede of ongelijkheid verminderen. Op veel scholen ligt de dagelijkse focus in het burgerschapsonderwijs op persoonsvorming en sociale omgang en niet bij het ontwikkelen van maatschappelijke betrokkenheid en kritisch leren nadenken over de samenleving (Onderwijsinspectie, 2022). Wij doen dit aan de hand van thematisch werken wél, en daardoor besteden wij aandacht aan de actuele gebeurtenissen in de wereld en in het onderwijs. Zo leiden we onze Avonturiers op tot geïnformeerde burgers die een positieve impact hebben op de wereld om hen heen.
Bronnenlijst
- Onderwijsinspectie. (2022, 9 maart). Burgerschapsonderwijs op basisscholen moet verder ontwikkeld worden. Geraadpleegd op 26 mei 2023, van https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/burgerschap/nieuws/2022/03/09/burgerschapsonderwijs-op-basisscholen-moet-verder-ontwikkeld-worden
- SDG Nederland. (z.d.). De 17 SDG's. Geraadpleegd op 15 mei 2023, van

Vanaf 1 augustus 2021 gelden er nieuwe wettelijke eisen voor bevordering in het basisonderwijs. Deze wettelijke opdracht om 'actief burgerschap en sociale cohesie' te bevorderen, verduidelijkt de burgerschapsopdracht uit 2006 (Onderwijsinspectie.nl, z.d.).